روزانه ۷۰۰ تن زباله در قم جمع آوری می شود

روزانه ۷۰۰ تن زباله در قم جمع آوری می شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم از جمع‌آوری روزانه ۷۰۰ تن زباله در قم خبر داد و گفت: ۳۰۰ تن از این حجم بازیافت می‌شود که باید با فرهنگ‌سازی حجم دفن زباله را به حداقل برسانیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید مجتبی سبحانی ثابت با اشاره به خدمات شهری ارائه‌شده از طرف شهرداری به شهروندان اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه‌های شهرداری در حوزه خدمات شهری و فضای سبز جلسات متعددی برای ساماندهی این حوزه در شورای شهر برگزار شده است.

وی کاهش هزینه‌های شهرداری را موضوع این جلسات عنوان کرد و افزود: برای حفظ کیفیت و بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها نیاز به راهکارهای جدید داشته و شورا از شهرداری خواسته سیاست‌گذاری‌ها به سمت یک روز در میان کردن جمع‌آوری زباله برای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله و بازیافت زباله در منزل باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم، توسعه فرهنگ تفکیک و کاهش تولید زباله را نیازمند تغییراتی در سیستم شهرداری دانست و بیان کرد: بیشتر از کاهش هزینه، هدف از این برنامه گسترش فرهنگ تفکیک زباله و بازیافت زباله بوده و دیگر شهر گنجایش دفن زباله و ایجاد چاله زباله را ندارد.

وی تولید روزانه زباله در قم را ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: حدود ۳۰۰ تن از این حجم بازیافت شده و باید حجم دفن زباله را به حداقل رسانده و این کار نیاز به فرهنگ‌سازی داشته و باید با بسته‌های فرهنگی مردم توجیه شده و آموزش ببینند.

سبحانی ثابت ضمن تشریح سیستم درست بازیافت زباله در منازل تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته زباله خشک و تر و از نظر جنس مانند پلاستیک، شیشه، پت از مبدأ تفکیک شده و هرکدام در روز خاصی جمع‌آوری می‌شود، در قم نیز باید جمع‌آوری زباله به این سمت حرکت کند.

وی شهر قم را از نظر تمیزی قابل قبول خواند و ادامه داد: یکی از مشکلات ما عدم همکاری مردم برای سر ساعت بیرون گذاشتن زباله بوده و باید آموزش در این حوزه را افزایش داده شود تا این فرهنگ در مردم نهادینه شده و درنتیجه رفت و روب هم ساماندهی شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم حفظ بهره‌وری و راندمان کاری را در اولویت دانست و خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان کاهش هزینه برابر با کاهش راندمان و کیفیت ارائه خدمات نخواهد بود و تنها تغییر فرهنگ و رفتار مردم در این طرح مورد نظر است.

وی تأکید کرد: تشریح این طرح برای مردم نیازمند همکاری گسترده رسانه‌ها و آموزش فرهنگ شهروندی توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بوده و باید این طرح کامل برای مردم تشریح شده و توجیه شوند.

سبحانی نگهداری فضای سبز را فنی خواند و ابراز کرد: باید فرایندها اصلاح‌شده و با دقت و درست تقسیم‌کار می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم و مدیریت آب و گسترش آب‌رسانی مکانیزه در دستور کار قرارگرفته و شورا نیز در این حوزه همکاری لازم را دارد.

منبع : برنا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *