هزینه بالای تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف زیست تخریب‌پذیر

به نقل از ایلنا : علیرضا جاوید عربشاهی دبیر رویداد چالش پلیمرهای زیست تخریب پذیر در نشست خبری که در مرکز رشد فن‌آوری‌های فرهنگی پارک علم و فن آوری خراسان برگزار شد، به تشریح این چالش پرداخت و گفت: معاونت علمی آستان قدس رضوی اقداماتی را در جهت فناوری های دانش بنیان انجام داده است، یکی از این اقدامات برگزاری چالش‌های فن‌آوری با هدف توسعه راه‌حل‌های فن‌آورانه برای حل مشکلات و مسائل است که در این رقابت‌ها معمولا دانشجویان، پژوهشگران، شرکت‌های دانش بنیان و افراد خلاق و نوآور شرکت می‌کنند.

وی افزود: این افراد راه ‌حل‌های نوآورانه خود را برای رفع چالش‌های مطرح شده ارائه می‌کنند و برگزیدگان این طرح‌ها در اولویت عقد قرارداد قرار خواهند گرفت.

دبیر رویداد چالش فن‌آوری پلیمرهای زیست تخریب پذیر ادامه داد: این طرح در شش مرحله طراحی شده است. برای اینکه با استفاده از این پلیمرها برای بحث محیط زیست با چالش مواجه نشویم، از بهمن ماه فراخوان طراحی پلیمرهای زیست تخریب پذیر انجام شد و به تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور که در این زمینه فعالیت دارند این طرح را اعلام کردیم.

عربشاهی ابراز کرد: تا اول خرداد که آخرین مهلت ارسال طرح‌ها بود ۶۲ طرح به دبیرخانه چالش ارسال و از این تعداد ۲۴ طرح انتخاب شد.

وی اضافه کرد: بعد از انتخاب این ۲۴ طرح از طراحان این طرح‌ها خواستیم که نمونه اولیه آن را برای ما بفرستند و بعد از آن ۱۵ طرح به عنوان طرح‌های نهایی به مرحله آخر راه یافتند.

وی با اشاره به سابقه طولانی تولید ظروف پلاستیک و پلیمر در ایران اظهار کرد: این پلیمرها با توجه به اینکه زیست تخریب پذیر نیستند مشکلاتی زیست محیطی در طبیعت به وجود می‌آورند، چرا که اکثر این پلیمرها در سیکل بازیافت قرار نمی‌گیرند.

عربشاهی بیان کرد: ما در چالش پلیمرهای زیست تخریب پذیر سعی کردیم با استفاده از نظرات شرکت‌ها و افراد خلاق و نوآور طرح‌ها و محصولات جدیدی را در این زمینه شناسایی کنیم تا تمامی پلیمرهای مورد استفاده در حرم مطهر رضوی از نوع پلیمرهای زیست تخریب پذیر باشد.

وی اظهار کرد: ما برای داوری طرح‌ها سه آیتم را مد نظر داشتیم. اول اینکه حتما مواد اولیه آن تست تخریب پذیری خود را به تایید یک مرکز علمی و پژوهشی رسانده باشد و دوم اینکه آن محصول قابلیت تولید با تیراژ بالا را داشته باشد.

وی مقرون به صرفه بودن و اقتصادی بودن محصول تولید شده را سومین آیتم این چالش دانست و گفت: در حال حاضر هم ظروف یکبار مصرف زیست تخریب پذیر در بازار موجود است ولی تولید آن هزینه بالایی دارد

هزینه بالای تولید ظروف یکبار مصرف زیست تخریب‌پذیر

دستگاه تزریق پلاستیک

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *