• تامین مالی 40 هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سرمایه

تامین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امسال تاکنون دولت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوسیله بازارسرمایه تامین مالی کرده و هفته گذشته نیز مصوب شد تا دولت در شهریورماه، نسبت به تامین مالی ۳۷ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه اقدام کند.

 

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران؛ حسن قالیباف در ششمین مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن مالی اسلامی با بیان اینکه انجمن مالی اسلامی ایران اقداماتی فراتر از یک انجمن علمی انجام داده، به تنوع ابزارهای اسلامی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بر اساس نیازهای مالی بنگاه های دولت، بازار سرمایه راه حل‌های مختلفی دارد، این موضوع از موفقیت‌های بزرگ بازارسرمایه بوده که آن را مرهون حضور کمیته فقهی در بررسی و تطبیق قوانین با فقه شیعه می‌دانیم.

اوراق اجاره سهام، بی‌نظیر در تامین مالی بنگاه‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: بحث مقررات اجرایی، نظارت‌های بعد از اجرا و بررسی عملکرد صحیح ابزارها در بازار سرمایه توسط این کمیته در نشست های متعددی مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اکنون تامین مالی‌های بزرگی با انتشار اوراق سلف، در بورس کالا و انرژی انجام شده، همچنین به زودی شاهد تامین مالی ۱۷ هزار میلیارد تومانی بوسیله بورس انرژی و بر محور کالا و محصول، خواهیم بود.

قالیباف اصل، اوراق اجاره سهام را اوراق بی‌نظیری برای تامین مالی بنگاه‌ها و هلدینگ‌های بزرگ دانست و افزود: هنوز فرهنگ استفاده از این ابزارها به طور کامل جا نیفتاده در حالی که استفاده از این ابزارها به سادگی امکانپذیر است.

سرعت، ویژگی ابزارهای تامین مالی در بازارسرمایه

وی ابزار تامین مالی در بازارسرمایه را منعطف دانست و گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های این ابزارها، سرعت تامین مالی در بازارسرمایه است که در دیگر بازارها وجود ندارد. بر این اساس اگر ناشر، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بگذارد، تامین مالی، به سرعت قابل انجام است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از موفقیت‌های بزرگ بازارسرمایه را ایجاد ابزار صکوک عنوان کرد و افزود: اکنون صکوک در بازار سرمایه به جایگاهی رسیده که حتی بانک مرکزی هم می‌تواند برای انجام سیاست‌های پولی خود و عملیات بازار باز از این ابزار استفاده کند، همچنین این ابزار می تواند به کشف نرخ سود در این بازار کمک کند.

به گفته قالیباف اصل، بازار سرمایه بازاری دارای خلاقیت و نوآوری است. به تازگی مصوبه‌ای به نام «صندوق تامین مالی» ایجاد شده که به سهامدار کمک می‌کند تا چنانچه نمی‌تواند سهام خود را در بازار بفروشد، بخشی از سهام را در یک صندوق ( به طور تک سهم) قرار دهد؛ بطوریکه سهامدار عمده سهام خود را به صورت ممتاز نگه دارد و یونیت‌های عادی خود را برای تامین مالی در بازار بفروشد. در واقع سهم ممتاز دارای حق رای انتخاب هیات مدیره بوده ولی یونیت‌های صندوق فاقد حق رای انتخاب هیات مدیره هستند.

منبع : ایرنا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *