بازیافت چگونه باعث نجات زمین می‌شود

بازیافت چگونه باعث نجات زمین می‌شود

بازیافت برای سلامتی آینده سیاره ما بسیار اهمیت دارد. دنیا تحمل زباله‌های بیشتری را ندارد و بی‌توجهی به آن، آسیب غیرقابل جبرانی خواهد زد. این گزارش یادآور می‌شود که چرا بازیافت برای شما و سیاره زمین تا این حد ارزشمند است.

حقیقت این است که همه ما باید در وهله اول عادت داشته باشیم که از مواد کمتری استفاده کنیم. به یاد داشته باشیم که وسایلی که استفاده می‌کنیم، قبل از نابودی باید تا حد امکان مورد استفاده مجدد قرار گیرد تا حجم ضایعات به حداقل برسد. این اقدام ما به طور قابل ملاحظه‌ای در رفع چالش جهانی مدیریت پسماند یاری‌رسان است. ۷ دلیل برای اینکه حتما بازیافت انجام دهیم را بخوانیم.

۱. حفظ منابع طبیعی

منابع طبیعی جهان محدود است و برخی از این منابع بسیار اندک هستند. بازیافت کاغذ و چوب موجب کاهش قطع درختان و نابودی جنگل‌ها می‌شود. شاید با خود بگویید درختان جدیدی می‌کارید، بله درست است، اما نمی‌توانید با از بین رفتن جنگل‌های بارانی بکر یا جنگل‌های باستانی، چیز جدیدی جایگزین کنید. بازیافت پلاستیک به معنای ایجاد پلاستیک جدید کمتر است، که قطعاً اتفاق خوبی است به خصوص که این ظروف پلاستیکی معمولاً از هیدروکربن‌های سوخت فسیلی ساخته می‌شود. بازیافت فلزات به معنای نیاز کمتر به استخراج از معادن پرخطر، گران و آسیب‌رسان است. بازیافت شیشه نیاز به استفاده از مواد اولیه جدید مانند ماسه را کاهش می‌دهد.

۲. محافظت از اکوسیستم‌ها و حیوانات وحشی

بازیافت، نیاز به رشد، برداشت یا استخراج مواد اولیه جدید از زمین را کاهش می‌دهد. این موضع به نوبه خود باعث کاهش اختلالات مضر و خسارات وارد شده به جهان طبیعی می‌شود: جنگل‌ها کمتر قطع می‌شوند، رودخانه‌ها کمتر منحرف می‌شوند، حیوانات وحشی کمتر آسیب دیده یا آواره می‌شوند و آلودگی آب، خاک و هوا نیز کمتر می‌شود.

اگر زباله‌های پلاستیکی ما در بازیافت قرار نگیرد، می‌تواند راهی رودخانه‌ها و دریاها شود، خطوط ساحلی و آبراه‌ها را آلوده کند و برای همه مشکل‌ساز شود.

۳. تقاضا برای مواد اولیه را کاهش می‌دهد

تقاضای روز افزون جهان برای چیزهای جدید باعث شده است که بسیاری از فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد (به عنوان مثال، کسانی که در روستاهای اطراف جنگل‌ها یا سیستم‌های رودخانه‌ای زندگی می‌کنند) از خانه‌های خود آواره شده و یا در غیر این صورت مورد سوء استفاده قرار بگیرند. در نتیجه جستجوی الوار ارزان قیمت، جنگل‌ها تاراج و رودخانه‌ها با زباله‌های تولیدی آلوده می‌شوند. به طور حتم بازیافت محصولات موجود خیلی بهتر از آسیب رساندن به جامعه یا زمین در جستجوی مواد اولیه جدید است.

۴- در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود

ساخت محصولات حاصل از مواد بازیافتی نیاز به انرژی کمتری نسبت به ساختن آنها از مواد اولیه جدید دارد. بعضی اوقات تفاوت زیادی در انرژی است. آیا می‌دانید تولید آلومینیوم جدید از محصولات قدیمی (از جمله قوطی‌های قابل بازیافت و فویل) ۹۵ درصد انرژی کمتری نسبت به محصول جدید استفاده می‌کند. شاید باورتان نشود که تولید محصولات فولادی از مواد بازیافتی حدود ۷۰ درصد صرفه جویی در انرژی را همراه دارد. خبر دارید که تهیه کاغذ از کاغذ بازیافت شده پالپ ۴۰ درصد انرژی کمتری نسبت به تهیه آن از الیاف چوب بکر لازم دارد.

بازیافت چگونه باعث نجات زمین می‌شود

۵- انتشار کربن در هوا را کاهش می‌دهد

از آنجا که بازیافت به این معنی است که شما نیاز به انرژی کمتری در تهیه و پردازش مواد اولیه جدید دارید، میزان انتشار کربن نیز به نسبت آن کاهش می‌یابد. بازیافت همچنین می‌تواند حجم زباله‌های آزاد کننده متان که در محل دفن زباله‌ها نگه می‌شوند را کمتر کند. کاهش دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای که در جو ساطع می‌شوند برای جلوگیری از تغییرات فاجعه‌بار آب و هوا بسیار حیاتی است.

۶. ارزان‌تر از جمع‌آوری و دفع زباله است

شورای لامب در لندن در سال ۲۰۱۷ خاطرنشان کرد: دفع زباله‌های بازیافتی ۶ برابر ارزان‌تر از زباله‌های عمومی است. بنابراین، هرچه بازیافت بیشتری داشته باشید و کمتر در سطل زباله بگذارید، مبلغ کمتری بابت خدمات شهری هزینه خواهد شد. بازیافت زباله‌های مواد غذایی و زباله‌های سبز نیز ایده خوبی است، با این مواد می‌توان کمپوست‌هایی برای تقویت گلدان‌ها و گل‌های باغچه درست کرد.

۷. ایجاد شغل

چرخه بازیافت نه تنها باعث حفاظت از اکوسیستم‌ها و حیوانات، نجات سیاره زمین و البته ایجاد فضای زندگی بهتر برای ما انسان‌ها می‌شود، بلکه زمینه ایجاد شغل برای بسیاری از افرادی که در این چرخه قرار می‌گیرند را نیز فراهم می‌کند.

بازیافت چگونه باعث نجات زمین می‌شود

منبع : ایرنا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *