راه اندازی ماشین های گشت محیط زیستی در تهران

راه اندازی ماشین های گشت محیط زیستی در تهران

مهر نوشت: رئیس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از راه اندازی گشت های محیط زیستی به منظور پایش کانون های آلاینده خبر داد.

شینا انصاری، روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست در موزه ارتباطات برگزار شد، از ایجاد بانک اطلاعات تنوع زیستی به منظور بررسی وضعیت ۱۳۰۸ گونه گیاهی، که از این میان ۱۶۷ گونه انحصاری هستند، ۱۸۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه پستاندار و ۱۳ گونه خزنده خبر داد و گفت: لازم است محل زیست این گونه ها از جمله رود دره ها و مناطق تحت حفاظت توجه ویژه ای شود.

وی با اشاره به مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران در ثبت توچال به عنوان میراث طبیعی شهر تهران، ابراز داشت: این مسئله باعث ساماندهی ساخت و سازها و تبدیل شدن این منطقه کوهستانی به زون طبیعی می شود.

انصاری به توجه این اداره کل به مصرف بهینه مصرف آب بخصوص در بوستان ها و فصاهای سبز شهر تهران اشاره کرد و گفت: در حوزه بازچزخانی آب و استفاده از منابع آب سطحی برنامه ریزی کرده ایم تا به منابع آب های زیرزمینی فشار نیاید.

وی ادامه داد: اخیرا کارگروهی با همه مسئولان این حوزه تشکیل شد و باید برای استفاده از این منابع آب برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: ذخیره سازی آب باران در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اداره مخیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه الگوی کشت با توحه به محدودیت منابع شهر تهران حایز اهمیت است، ابراز داشت: کاشت چمن با توجه به اقلیم تهران سعی می شود از گیاهان کم آب بر و همساز با اقلیم بهره ببریم.

وی از توسعه نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس و توسعه انرزی های تجدید پدیر و اصلاح الگدی مصرف در ساختمان ها نیز اشاره داشت و اظهار داشت: پایش آلاینده های محیط زیست و مدیریت منابع از حوزه دیگر فعالیت است.

انصاری ادامه داد: هرچند پایش آلودگی هوا توسط شرکت کنترل کیفیت هوای انجام می شود اما طرح هایی در این زمینه پیش بینی شده که از جمله آنها به روز رسانی اطلس پایش منابع آب و شناسایی منابع آلاینده است.

وی با بیان اینکه کارواش ها از دو منظر مصرف بی رویه آب و استفاده از مواد شیمیایی مورد توجه این اداره کل قرار دارد، گفت: با توجه به محدودیت منابع زیرزمینی باید به سیستم های بازچرخانی استفاده شود.

انصاری افزود: ۴۵۱ واحد کارواش در شهر تهران شناسایی و پایش شده اما از آنجا که قوانین بالادستی در حوزه برخورد با متخلفان در این زمینه متخلفان این حوزه، در اختیار اداره کل محیط زیست تهران قرار می گیرند.

رئیس اداره محیط زیست شهرداری تهران از هوسمندسازی چاهها برای آبیاری فضای سبز به منطور جلوگیری از هدررفت منابع آب نیز خبر داد و گفت: در سطح شهر تهران پروژه های توسعه زیربنایی متعددی وجود دارد و به همین دلیل ارزیابی های زیست محیطی باید مدنطر قرار گیرد، به همین منظور با توجه به مصوبه شورای شهر تهران کمیته فنی غربالگری پروژه ها تشکیل شده است.

انصاری در خصوص اصلاح مصرف پلاستیک در شهرداری نیز گفت: با پیگیری های انجام شده دبیرخانه کاهش مصرف پلاستیک به اداره کل محیط زیست منتقل شد و با ابلاغیه شهرداری تهران که مصرف ظروف پلاستیک را ممنوع اعلام کرد.

وی ادامه داد: گشت و پایش محیط زیست به زودی در تهران با خودروهای اختصاصی و تجهیزلت مد نطر راه اندازی شده تا امکانات نمونه برداری داشته باشند.

انصاری شناسایی منابع و کانون های آلودگی از اهداف این گشت ها عنوان کرد. و شناسایی و کاهش کانون های آلودگی و همکاری مشترک با سازمان محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز محیط زیست زمانی برای طبیعت گفت: در راستای این شعار محیط زیست شهرداری شعار “اکنون زمان توجه به طبیعت” برگزیده شد.

منبع : خبرآنلاین

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *