دورنمای صنایع در دوره بحران کرونا

دورنمای صنایع در دوره بحران کرونا

مهندس علیرضا ترک عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران اعلام کرد: شیوع کرونا قطعا تاثیر ملموسی بر صنایع خرد داشته و حتی در مواردی فروش آنها به صفر رسیده است؛ در واقع موقعیتی فراتر از رکود بر صنعت کشور حاکم شده است.

به گفته وی اگر سطح آلودگی در یک منطقه افزایش پیدا کند احتمال تعطیلی واحدهای صنعتی وجود دارد و این یکی از چالش های بزرگ در شرایط فعلی است. در صورت افزایش ریسک شیوع، احتمال تعطیلی کارخانه جات بالاست و تبعات این تعطیلی، هزینه های مشخصی دارد که برای فعالان اقتصادی سنگین خواهد بود.

به گفته وی ساده انگاری در این شرایط خطرناک است چراکه صنایع به شکل مستقیم از شیوع این بیماری متاثر شده اند؛ در بهترین حالت این ویروس تا خردادماه وجود خواهد داشت اما جریان تاثیر پذیری صنایع از این وضعیت متفاوت است؛ برخی کسب و کارها با سرعت و برخی دیگر به مرور تحت تاثیر قرار می گیرند؛ تولیدکنندگان کالای مصرفی به طور جدی دچار چالش شده اند؛ صنایع پلمیر نیز از این چالش مصون نیست اما معتقدم با فاصله زمانی مشخص، تاثیرات آن مشخص خواهند شد. البته برخی صنایع مانندتولید کننده ظروف بعداشتی و شوینده به دلیل افزایش تقاضا رونق دارند.

ترک ادامه داد: هرچند نمی توان ارزیابی دقیقی از حجم ریزش بازارها ارائه داد اما از آنجائیکه ماهیت صنعت پلاستیک، تامین قطعات برای صنایع بزرگ است، بنابراین رکود حتمی است.

به گفته وی مدیریت هزینه ها، حرکت به سمت فروش نقدی و آمادگی برای رکود از نکات مهمی است که باید مورد توجه صنعتگران قرار بگیرد

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران کاهش فروش تبعاتی چون افزایش چک های برگشتی را به دنبال دارد و لازم است فعالان اقتصادی خود را برای ماه های آتی آماده و نقدینگی مورد نیاز خود را مدیریت کرده تا بتوانند از بحران عبور کنند.

وی ادامه داد: مدیریت نقدینگی برای ماه های آتی یکی از مهمترین موضوعاتی است که فعالان اقتصادی باید آن را مورد توجه قرار دهند؛ رکود در پیش است و فارغ از حمایت های دولتی ضرورت مدیریت صحیح منابع از سوی مدیران بنگاه های اقتصادی احساس می شود.

ترک افزود: رعایت مسائل بهداشتی و راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا امری مسلم است که باید در اولویت برنامه ریزی مدیران قرار بگیرد؛ آموزش در این زمینه ضروری است؛ از آنجاییکه سطح فرهنگی در جامعه متفاوت است؛ برای شفاف سازی در مورد کرونا و اهمیت پیشگری از آن باید برنامه ریزی دقیق داشت.

به گفته وی یکی از دغدغه صنایع صادرات محور کشور، بسته شدن مرزهاست؛ بخش قابل توجهی از درآمد این بنگاه ها در جریان اخلال در امور گمرکی و حمل و نقل از دست می رود و لازم است تا جای ممکن دولت تلاش کند از طرق امن و با رعایت مقررات بهداشتی و امنیتی مرزها را باز نگه دارد.

مهندس ترک در پایان گفت: از آن جایی که صنایع خرد بخشی از زنجیره تامین صنایع بزرگ و مادر هستند دولت باید نهایت تلاش خود را برای تداوم تولید این صنایع به کار ببندد چرا که با اخلال در تولید صنایع مادر، صنایع خرد نیز گرفتار خواهند شد

زنفا ماشین قویترین دستگاه تزریق پلاستیک در ایران

منبع : اینپیا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *