تصمیمات مهم کمیته تنظیم بازار در حوزه صنایع تکمیلی

تصمیمات مهم کمیته تنظیم بازار در حوزه صنایع تکمیلی

در رابطه با کف عرضه برخی محصولات، موضوع گریدبندی پی وی سی، معاملات غیربهین یابی در جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیماتی گرفته شد.

روز چهارشنبه جلسه ستاد تنظیم بازار به صورت مجازی برگزار و موضوعات مختلفی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه در رابطه با عدم رعایت کف های عرضه مقرر شد در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای محصول ABS قائد بصیر به دلیل عدم رعایت کف عرضه پرونده تشکیل شود. در مورد محصول کریستال ملامین نیز ۴۰ تن کمبود بوده که مقرر شد این رقم جبران گردد.

در این جلسه مهندس طهماسبی با بیان این که در ابتدای هر سال میزان نیاز صنایع تکمیلی را از صنایع تکمیلی خواستار هستیم تا بتوان نوع و میزان تولید محصولات مورد نیاز را مشخص رد اما مهندس محتشمی پور، معاونت نظارت و بازار بورس کالا معتقد بود اکنون برای این کار زمان مناسبی نیست زیرا نیاز بازار در شرایط کرونا هنوز مشخص نیست.

در این جلسه بحث گرید بندی پی وی سی نیز توسط نماینده وزارت صمت مطرح شد. به گفته کیمیایی به این دلیل که در مورد سیم و کابل و یا در مورد محصول لوله و اتصالات مواد اولیه بعضا مشترک هستند نمی توان گریدبندی را به درستی انجام داد و این مشکل وجود دارد.

همچنین در این جلسه این بحث مطرح شد که ۳۶ درصد عرضه ها غیربهین یابی معامله شده و مهندس طهماسبی اشاره کرد که معاملات غیربهین یابی همچنان طبق روال قبل انجام شود اما مهندس صحاف زاده معاون دبیرکل انجمن پتروشیمی اعلام کرد که وزارتخانه از انجمن کارفرمایی خواسته نسبت به واردات پلی کربنات رزین و اپوکسی وارد شود اما گویا با مخالفت روبرو شده است.

در این ارتباط مقرر شد یک جلسه فنی با پتروشیمی خوزستان و با حضور رییس دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی برگزار شود و مباحث فنی در این حوزه صورت بگیرد و موضوعات بررسی شوند.

در این جلسه همچنین در زمینه اصلاح بازار پلی استایرن مقرر در انجمن طرحی را به دفتر صنایع تکمیلی ارایه کند تا هم منافع مصرف کننده و هم تولیدکننده در آن لحاظ شده باشد.

همچنین مقرر شد انجمن ملی صنایع پلیمر ایران کف های عرضه را رصد و مورد بررسی قرار دهد و نیاز واقعی صنایع تکمیلی را برای برنامه های آتی پتروشیمی اعلام کند.

همچنین در این جلسه در رابطه با طرح انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برای تعادل بازار پی وی سی مقرر شد انجمن طرحی را ارایه کند تا مشکلات این بازار نیز برطرف شوند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *