بررسی کیفی مواد اولیه مجتمع های پتروشیمی در کمیسیون فنی

جلسه کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با حضور اعضای این کمیسیون برگزار شد.

بررسی کیفی مواد اولیه مجتمع های پتروشیمی در کمیسیون فنی

جلسه کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با حضور اعضای این کمیسیون برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهندس سعید زکائی، رئیس کمیسیون فنی و نایب رییس انجمن ملی صنایع پلیمر در بخش اخبار پیش از دستور با اشاره به چالش های پیش روی دولت به استقبال نهادهای دولتی از تصمیم گیری توسط بخش خصوصی و به خصوص تشکل ها اشاره کرد و بر ضرورت بررسی فنی این تصمیمات تاکید کرد.

وی با اشاره به مالیاتی که برای تولیدات پلاستیکی (در قالب عوارض پسماند) در نظر گرفته شده است، گفت: در کشورهای پیشرفته، همانند برچسب مصرف انرژی تجهیزات برقی، برای پسماندها نیز با توجه به میزان CO2 تولیدی و اثر آنها بر محیط زیست درجه بندی شده و آن شاخص معیار ارزیابی و حمایت و یا مالیات قرار می‌گیرد. اما متاسفانه در کشور ما قرار است کالاهای پلاستیکی به صورت کلی تحت این نوع مالیات ها قرار بگیرند و این مساله می تواند به صنعت پلاستیک ضربه هایی جدی وارد کند.
همچنین در این جلسه مطرح شد که همکاری انجمن ملی صنایع پلیمر با اتحادیه بازیافت می تواند مقوله عوارض پسماند را به صورت جدی تری مطرح کند.

وی علاوه بر این با اشاره به نامه ای که از طرف دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی فرستاده شده بود گفت: این دفتر تصمیم دارد برگه مشخصه مواد (data sheet) پتروشیمی ها با کمک انجمن اصلاح گردد به نحوی که متناسب با کاربرد، پارامترهای کلیدی اندازه گیری و در برگه مشخصه مواد ذکر شود. اگرچه انجمن، نقدی به دقت اعداد ذکر شده در آن دارد که نیاز به صفحه گذاری توسط آزمایشگاههای مرجع دارد.

در ادامه این جلسه موضوع کیفیت محصول پلی کربنات پتروشیمی خوزستان مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست مطرح شد که در سال های گذشته سطح نارضایتی از محصولات این پتروشیمی بالا بود. اما طی سه سال گذشته رشد کیفیت محصولات این مجتمع به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و میزان رضایت شرکت ها نیز افزایش یافته است.

همچنین در این جلسه تعدادی از تولیدکنندگان نقدهای خود را نسبت به محصولات مجتمع پتروشیمی خوزستان ارائه کردند و دیده شد که برخی از شرکت های پایین دستی همچنان تمایل دارند که از محصولات مشابه خارجی استفاده کنند.

مهندس کیماسی مدیر بازرگانی پتروشیمی خوزستان نیز در این جلسه گفت: در سال های گذشته محصولات این مجتمع مشکلات کیفی بسیاری داشت اما از زمانی که تصمیم بر افزایش کیفیت گرفته شد، به کمک دیدگاه های مشتریان و مشاوران و متخصصان، کیفیت محصولات پتروشیمی خوزستان به میزان قابل توجهی افزایش یافت. از این رو میزان شکایات و نارضایتی از محصول پلی کربنات پتروشیمی خوزستان بسیار کاهش یافت.

به گفته او، سعی شده است که قرایند کنترل کیفی در مجتمع افزایش پیدا کند. این در حالی است که مواد اولیه پتروشمی خوزستان وارداتی است و تلاش می شود که با کیفیت ترین کالاهای ممکن خریده شود.

وی همچنین گفت که ساز و کاری در پتروشیمی خوزستان ایجاد شده است که طی آن مشتریان می توانند از مشاوره هایی برای خرید و استفاده درست از محصولات بهره مند شوند. علاوه بر این برنامه های جاری این شرکت به گونه ای است که ایده ها از بازار دریافت شود و اگر نیازی در بازار مطرح شود، سعی می شود که محصول مورد نظر برای رفع آن نیاز تولید شود.

مهندس زکائی نیز در ادامه بر تمرکز بر تولید محصولات اصلی توسط پتروشیمی خوزستان تاکید کرد و گفت: تولید محصولات جانبی، پتروشیمی خوزستان را با شرکت های کوچک پایین دستی رقیب می سازد. این در حالی است که در کشورهای دیگر پتروشیمی ها بر تولید محصولات اصلی تمرکز می کنند.

مهندس مظاهری نیز گفت که مشخصات فنی محصولات پتروشیمی تغییر می کند و دیده شده است که محصول نهایی دریافت شده توسط خریدار با مشخصات فنی محصول متفاوت است. چرا که آنالیزهای مربوط در مدت ها پیش انجام شده است و اکنون در خصوص محصول تولیدی صدق نمی کند. از این رو پتروشیمی ها باید برای هر محصول فروخته شده، خواص آن را نیز ارائه کند که مشکلات کیفی حل شود.

مهندس ترک، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر نیز با اشاره به افزایش قابل قبول کیفیت محصولات پتروشیمی خوزستان گفت: افزایش کیفیت محصولات پتروشیمی خوزستان هم برای پایین دست و هم برای خود این شرکت در شرایط تحریم و دشواری های واردات و صادرات یک فرصت است.

صرف نظر از خواص فیزیکی وجود مشکل اصلی محصولات پتروشمی خوزستان دانه های مشکی در پلی کربنات است و پتروشیمی خوزستان باید تمام تلاش خود را بگذارد که این معضل را برطرف کند.

در نتیجه مطرح شد که در مقوله بهبود کیفیت باید به سمت یک فرایند مشخص حرکت شود که افزایش کیفیت ها به صورت جدی با همکاری مشتری ها ادامه داشته باشد و این مساله می تواند میزان فروش محصولات پتروشیمی خوزستان را به صورت جدی افزایش دهد.

همچنین یکی از اعضا پیشنهاد ضرورت تولید HDPE با MFI ۲۵ توسط پتروشیمی جم را داد که پس از بررسی، کمیسیون به این جمع بندی رسید که افزایش محصولات با MFI بالا برای صنعت مفید است اما در حال حاضر نبود LLDPE با ضریب سیلان بالا بسیار ضروری می‌باشد.

منبع : اینپیا

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *